Η εικαστική ομάδα ΕΝ ΦΛΩ (Εν Φλωρίνņ) σχηματίστηκε στις αρχές του 2011 και απαρτίζεται από φοιτητές, αποφοίτους και διδάσκοντες του ΤΕΕΤ Φλώρινας, αλλά και ανεξάρτητους καλλιτέχνες. Υποστηρίζεται από το εργαστήριο Χαρακτικής και από το 3ο εργαστήριο ζωγραφικής. Η οργάνωσή της είναι οριζόντια τονίζουν εναλληλειμένως οι συμμετέχοντες στην ομάδα, δηλαδή ο κάθε ένας από αυτούς, έχει την ίδια σημαντικότητα στην δυναμική της οργάνωσης και το συντονισμό. Η ομάδα αυτό-οργανώνεται.
Η Δήμητρα Σιατερλή κι ο Χάρης Κοντοσφύρης έχουν ιδιαίτερο ρόλο στην ομάδα λόγω της μεγαλύτερης τους εμπειρίας αλλά εξίσου ισότιμο με όλα τα άλλα μέλη. Η ομάδα θέλει να είναι παρούσα με τις δράσεις και τις εκθέσεις της σε καίρια πολιτιστικά δρώμενα της Ελλάδας και της Ευρώπης, σχολιάζοντας επίκαιρα θέματα τόσο με το blog της ( Φλώροι Εικαστικοί) όσο και με το έργο της. Μέσα από αυτό το blog, αναδείχτηκαν η ομάδα ΕΝ-ΦΛΩ και η πλατφόρμα Μακρύ Όχημα.
Το Μακρύ Όχημα (Long Vehicle) λένε οι ίδιοι «είναι ένα συνεργατικό ρυμουλκό από εικαστικούς καλλιτέχνες το οποίο προέκυψε από την ανάγκη μας για σύνδεση με άλλους καλλιτέχνες, αλλά και για να διερευνήσουμε τις συνθήκες που επικρατούν κατά την εργασιακή διαδικασία του έργου τέχνης και τις κοινωνικές σχέσεις που η τέχνη γεννά και/ή αναπαράγει».
Πάντα, μελετούν και ερευνούν θέματα σχετικά με τις κοινωνικοπολιτικές καταστάσεις και μέσα από πολλές συζητήσεις και ζυμώσεις, καταλήγουν στην εικαστική δράση. Έχει μεγάλη σημασία η συνεργαικότητα, η διάδραση με το κοινό, και συνήθως οι δράσεις-έργα που σχεδιάζουνε ενεργοποιούνται από τον κόσμο και φέρουν έναν ανταλλακτικό χαρακτήρα. Κάτι που δοκιμάσανε για πρώτη φορά φέτος είχε σαν αφετηρία την θεματική που ήδη τους απασχολούσε (‘’Σπόροι Ζωής’’).
Στην φετινή Art-Athina , 2014 συμμετείχαν με to project, ‘’499 Rhino’’, στηρίζοντας την ιδέα του Γαβριήλ Φτελκόπουλου. Ταυτόχρονα, μέσα σε ένα παρόμοιο κλίμα συν εργατικότητας προσκάλεσαν και δύο επιπλέον καλλιτέχνες τον Δημήτρη Αμελαδιώτη, και τον Ανό Θεοδόρογλου) να πραγματοποιήσουν δύο δράσεις στη ‘’Νύχτα Μουσείων στο Ιστορικό Αρχείο της Εθνικής Τράπεζας’’.
Η ομάδα έχει παρουσιάσει δουλειά της στην Αθήνα, στην Θεσ/νίκη, στα Χανιά της Κρήτης και στη Φλώρινα. Κάποιες από τις δράσεις της ήταν στην Art-Athina 2010 με τα Εικαστικά Χ-art-ονομίσματα, στα ΔΗΜΗΤΡΙΑ με το ΣίσυΦως, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Φλώρινας με τη Νύχτα Μουσείων κ.α.
Long Vehicle
Το Μακρύ Όχημα (Long Vehicle) υποστηρίζεται από το 3ο εργαστήριο Ζωγραφικής του ΤΕΕΤ Φλώρινας και συντονίζει καταστάσεις οι οποίες ενεργοποιούν τους καλλιτέχνες στο μετά πανεπιστημιακό περιβάλλον. Η ομάδα αποτελεί ένα ανοικτό και οριζόντιο σύστημα συνέκθεσης που εμπλέκει απόφοιτους καλών τεχνών, καλλιτέχνες όλων τεχνών, επιμελητές, ιστορικούς τέχνης. Με αρχή την έκθεση ήREMo (2012), στην Γκαλερί Λόλα Νικολάου, διαφορετικοί μεταξύ τους καλλιτέχνες, συνεργάστηκαν εικαστικά και αυτό-διαχειρίστηκαν μια έκθεση η οποία έπαιρνε μια κριτική στάση απέναντι στο κοινωνικό περιβάλλον. Η έκθεση αυτή αποτέλεσε τον πρώτο κρίκο μιας αλυσίδας εκθέσεων-δράσεων, όπου συνδέονται φοιτητές καλλιτέχνες εντός κι εκτός του ΤΕΕΤ Φλώρινας, απόφοιτοι και ανεξάρτητοι καλλιτέχνες τραβώντας ο ένας τον άλλον. Είναι σημαντικό και ιδιαίτερα ουσιαστικό να συνδέονται πρόσωπα και καταστάσεις που αφετηρία έχουν το πανεπιστήμιο και να διατηρούν επαφές στα εικαστικά κι αφότου έχουν ολοκληρώσει τις σπουδές τους. Η συνέχεια ήρθε με το project ‘’Rembrand name’’, το οποίο αποτελεί και το παρόν της ομάδας. Μέσα σε ένα frame παιχνιδιού δοκιμάζονται όλοι οι ρόλοι που συνθέτουν το εικαστικό περιβάλλον. Οι εκάστοτε συμμετέχοντες (καλλιτέχνες, γκαλερί, ιστορικοί τέχνης, αγοραστικό κοινό), διαμορφώνουν τον χαρακτήρα του project, ενώ ταυτόχρονα γίνονται όλοι παρατηρητές των επιλογών των υπολοίπων.
Το να συμμετέχεις σε τέτοια project, λαμβάνοντας οποιοδήποτε ρόλο, συντελεί στο βίωμα μια πραγματικής συνθήκης, από όπου μπορείς να οδηγηθείς σε διάφορα συμπεράσματα. Η ομάδα βοηθά στον σχεδιασμό πραγματικών καταστάσεων σε μικρογραφία, οι οποίες θέτουν τους συμμετέχοντες σε μια πρακτική τριβή η οποία οδηγεί στην γνώση και την αυτό-διαχείριση. Έτσι στο βιογραφικό της, συγκαταλέγονται και αρκετές εκθέσεις φοιτητών-αποφοίτων οι οποίες πραγματοποιήθηκαν έπειτα από εμπλοκή της ομάδας.
Η Ομάδα ΕΝ ΦΛΩ (Σχολή Καλών Τεχνών- Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας), συμμετέχοντας στην εναρκτήρια εκδήλωση « ΣΥΜΦΑΓΩΜΕΝ» που οργανώθηκε στα πλαίσια των πολιτιστικών εκδηλώσεων των Δημητρίων 2013 στη Θεσσαλονίκη, αντιπρότεινε να «ΣΥΝΟΔΟΙΠΟΡΗΣΟΜΕΝ» στην κοπιώδη δημιουργική πορεία που πραγματοποιεί ο Σίσυφος- Συνοδοιπόρος.
Η ομάδα ΕΝ-ΦΛΩ παρουσίασε με επιτυχία το νέο εικαστικό της project με τίτλο »499 Rhino » στις πλατφόρμες που δημιουργήθηκαν στο παράλληλο πρόγραμμα της Art-Athina 2014, ενώ ταυτόχρονα υποστήριξε και την ομάδα »Μακρύ Όχημα» που συμμετείχε με το διαδραστικό παιχνίδι τέχνης με τίτλο Rem-brand Name project.
«499 Rhino»
«Ο άνθρωπος έχασε την επαφή του με την φύση και οδηγείται στο να την διαχειρίζεται με απληστία. Η πρωταρχική πρόθεση της ομάδας ΕΝ ΦΛΩ, είναι να αναδείξει την διατάραξη της βιοποικιλότητας. Τα φυτά και τα ζώα που βρίσκονται υπό απειλή είτε εξαφάνισης είτε μετάλλαξης είναι η πρώτη αφορμή για την εικαστική πρόταση της ομάδας. Το διαδραστικό project 499-Rhino καταφέρνει να δημιουργήσει μια συνθήκη ανάμεσα στον υπέρ-μεταλλαγμένο σπόρο του καλαμποκιού και τον υπό πλήρη εξαφάνιση μαύρο ρινόκερο».
«Ο άνθρωπος έχασε την επαφή του με την φύση και οδηγείται στο να την διαχειρίζεται με απληστία. Η πρωταρχική πρόθεση της ομάδας ΕΝ ΦΛΩ, είναι να αναδείξει την διατάραξη της βιοποικιλότητας. Τα φυτά και τα ζώα που βρίσκονται υπό απειλή είτε εξαφάνισης είτε μετάλλαξης είναι η πρώτη αφορμή για την εικαστική πρόταση της ομάδας. Το διαδραστικό project 499-Rhino καταφέρνει να δημιουργήσει μια συνθήκη ανάμεσα στον υπέρ-μεταλλαγμένο σπόρο του καλαμποκιού και τον υπό πλήρη εξαφάνιση μαύρο ρινόκερο».
«Rem-brand Name project»
Με αφορμή το αυτό-πορτρέτο του Rembrandt με τραγιάσκα διερευνώνται στιγμές υποκειμενικότητας και αυθεντικότητας στην εικαστική καθημερινή ζωή. Ζωγράφος, γλύπτης ή καλλιτέχνης, η γνήσια ατομικότητα δεν μπορεί παρά να είναι η σύνθεση μιας συγκεκριμένης ιδιαιτερότητας με το καθολικό. Για να μπορέσει το υποκείμενο ζωγράφος-γλύπτης να εμφανιστεί ως καλλιτέχνης πρέπει ταυτόχρονα να είναι πλούσιο σε ένα περιεχόμενο ιδιότυπο και ωστόσο γενικεύσιμο. Αυτή η ολοκλήρωση έρχεται με μια σειρά ενδιάμεσων δραστηριοτήτων που μας προμηθεύει η αισθητική. Τι εκκλήσεις εκπέμπει μέσα στην κοινωνία ο καλλιτέχνης; Η Αγορά της τέχνης τι συνδιαμορφώνει; …..
Σκοπός του παιχνιδιού είναι ο επισκέπτης να δοκιμάσει να αποκτήσει ένα έργο με ελάχιστα χρήματα που θα κριθεί από την κλήρωση, ενώ το έργο του καλλιτέχνη και κατά συνέπεια ο καλλιτέχνης μαζεύουν ΦΗΜΗ.
Με αφορμή το αυτό-πορτρέτο του Rembrandt με τραγιάσκα διερευνώνται στιγμές υποκειμενικότητας και αυθεντικότητας στην εικαστική καθημερινή ζωή. Ζωγράφος, γλύπτης ή καλλιτέχνης, η γνήσια ατομικότητα δεν μπορεί παρά να είναι η σύνθεση μιας συγκεκριμένης ιδιαιτερότητας με το καθολικό. Για να μπορέσει το υποκείμενο ζωγράφος-γλύπτης να εμφανιστεί ως καλλιτέχνης πρέπει ταυτόχρονα να είναι πλούσιο σε ένα περιεχόμενο ιδιότυπο και ωστόσο γενικεύσιμο. Αυτή η ολοκλήρωση έρχεται με μια σειρά ενδιάμεσων δραστηριοτήτων που μας προμηθεύει η αισθητική. Τι εκκλήσεις εκπέμπει μέσα στην κοινωνία ο καλλιτέχνης; Η Αγορά της τέχνης τι συνδιαμορφώνει; …..
Σκοπός του παιχνιδιού είναι ο επισκέπτης να δοκιμάσει να αποκτήσει ένα έργο με ελάχιστα χρήματα που θα κριθεί από την κλήρωση, ενώ το έργο του καλλιτέχνη και κατά συνέπεια ο καλλιτέχνης μαζεύουν ΦΗΜΗ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου